De flesta utav oss har nog någon gång i livet tagit en tur till Finland med hjälp av en Finlandsfärja – men har du någonsin funderat över hur båten styrs?
Att det går att roa sig på en Finlandsfärja är ingen nyhet, här finns allt från kabaréer, dansbanor och spelautomater att fördriva tiden med. Men alla som åker färja är inte där för nöjets skull, det är deras jobb och här finns både serveringspersonal, städare, styrmän och kapten som allihop gör sitt yttersta för att du ska slappna av och ha kul under resans gång. För är det någonting som man ska veta om Finlandsfärjorna så är det att säkerheten faktiskt har prio ett, och då är det en hel del saker som måste stämma – innan fartyget ens lämnar hamnen.
Personerna på båten du inte ser
När du åker på kryssning ser du självklart en hel entreprenad av servicepersonal i form av värdinnor och värdar, serveringspersonal och renhållningspersonal samt en och annan väktare som är där för att hålla ordning och reda bland skutans gäster. Men det finns också en hel del personal som du inte ser, men som du nog vet om finns där såsom båtens kapten och hans styrman. Men förutom dom två finns även en hel del annan personal som är väsentlig för att båten ska kunna tuffa fram över Östersjön. Till exempel skriver man i tidningen IDG om en kryssning med båten Viking Grace där man får möta bland annat vaktchefen och han är den som förutom båtens befälhavare faktiskt kör båten. Hans uppgift är att styra, hålla koll på radar, sätta igång motorerna och sedan även mata in båtens kurs i båtens autopilot samt sedan se till att autopiloten faktiskt följer inlagd kurs. Utöver befälhavare och vaktchef finns även styrmannen. Hans uppgift är att sköta farthållningen, VHF-kommunikationen och all internkommunikation på fartyget om bland annat brandlarm med mera. Och för att man inte ska köra på någon småbåt eller annat i fartygets väg måste även någon på bryggan hålla uppsikt över havet och det är utkikens jobb. Han ansvarar för att rapportera allt i vattnet som kanske inte dyker upp radarn. Så den som trodde att det bara fanns en kapten där uppe på båten brygga får nog tänka till en extra gång – här finns massvis av personal, i dubbel uppsättning dessutom eftersom att personalen på båten också ska få sova till exempel.